Triagewijzer verloskunde geïntroduceerd
Vaste werkwijze voor bepalen urgentie bij klachten tijdens zwangerschap
Gepubliceerd op: 17 juni 2022De juiste zorg voor een zwangere vrouw, op de juiste plek, op het juiste moment. Dat is het doel van de telefonische triagewijzer verloskunde, die het Slingeland Ziekenhuis begin februari heeft geïntroduceerd. Als een zwangere vrouw belt met klachten, wordt dit altijd op dezelfde manier afgehandeld. Iedereen bepaalt nu volgens een vaste werkwijze de urgentie van de klachten.
Tijdens een zwangerschap kan er van alles gebeuren. Denk aan bloedverlies, gebroken vliezen, minder leven voelen, weeën, klachten als gevolg van een hoge bloeddruk enzovoorts. Zwangere vrouwen bellen dan hun verloskundige. Of ze bellen, als ze onder behandeling zijn van een gynaecoloog, naar het ziekenhuis. “Degene die het telefoontje afhandelt, moet dan de urgentie bepalen. Die urgentie kan variëren van een zelfzorg-advies tot zo snel mogelijk met de ambulance naar het ziekenhuis komen. En alles wat daartussen zit: bijvoorbeeld ergens op dezelfde dag een bezoek aan de afdeling verloskunde. Doordat we nu de landelijke triagewijzer verloskunde gebruiken, en daar ook in geschoold zijn, handelt iedereen deze telefoontjes op dezelfde manier af. En bepalen we steeds op dezelfde manier de urgentie.” We praten over de triagewijzer verloskunde met obstetrie-verpleegkundigen Suzan Jurriëns en Mieke Bijenhof, en klinisch verloskundige Cezanne Peerdeman.
“We hadden over de triagewijzer gelezen in ons vakblad. Dat sprak ons aan en we wilden er ook graag mee gaan werken. Maar daarvoor is wel een scholing nodig. We hebben de Stichting Kapel (verbonden aan het ziekenhuis) hierover aangeschreven en die heeft de scholing gefinancierd.”
Ruim zestig mensen hebben de scholing gevolgd: verloskundigen, verpleegkundigen, gynaecologen, assistenten en secretaresses. “Waar we ook blij mee zijn, is dat ook de zelfstandig werkende verloskundigen in de regio de scholing hebben gevolgd. Zo werken we in deze regio allemaal op dezelfde manier.”
Urgentie inschatten
Triage is het inschatten van urgentie en is een bekend begrip in de zorg. De Spoedeisende Hulp en de huisartsenpost werken er ook al jarenlang mee, volgens vaste protocollen. “Een gedegen triage helpt voorkomen dat je de urgente gevallen over het hoofd ziet”,
legt Cezanne uit. “Tegelijk voorkomt het ook dat je urgentie te hoog inschat en te veel mensen te snel naar het ziekenhuis laat komen. Door te zeggen dat iemand meteen moet komen, terwijl dat niet nodig is, kun je diegene onnodig ongerust maken. Bovendien, als je veel mensen onnodig snel laat komen, krijg je lange wachttijden. Tot soms meerdere uren toe. Die tijd had de vrouw ook nog even thuis kunnen doorbrengen, in plaats van in de wachtruimte. De triagewijzer verloskunde helpt om dit te voorkomen.”
In één telefoontje
“De triagewijzer helpt ook om helemaal zelfstandig een telefoontje te kunnen afhandelen”, vertellen Suzan en Mieke. “Eerder moest je nog wel eens overleggen met een collega, om de zwangere vrouw daarna weer terug te bellen met advies. Nu kunnen we vrijwel altijd zelfstandig, dus tijdens hetzelfde telefonisch contact, de vraag afhandelen. Dat is ook klantvriendelijker.”
Cezanne voegt toe: “De triagewijzer is een geweldig hulpmiddel bij het bepalen van urgentie. Maar uiteraard gebruik je natuurlijk ook altijd je eigen kundigheid en ervaring. Soms heeft de zwangere vrouw een medische voorgeschiedenis, die de zorgvraag urgenter kan maken. Bijvoorbeeld: het is een tweede zwangerschap en de eerste zwangerschap was van een tweeling met een keizersnede. Zulke zaken neem je altijd mee in je afweging.”
In patiëntendossier
Het is soms de aanstaande vader die belt als zijn partner klachten heeft. “Toch willen we altijd graag de zwangere vrouw zelf aan de telefoon hebben. Daardoor kunnen we de situatie beter beoordelen. Mede omdat de manier van praten aangeeft hoe de vrouw zich voelt en hoeveel pijn ze heeft”, aldus Suzan en Mieke. Cezanne noemt nog een belangrijk voordeel van de triagewijzer: “Het gespreksverslag wordt meteen vastgelegd in het digitaal patiëntendossier van de zwangere vrouw. Voorheen was dat niet zo en we vinden dit een enorme verbetering.” Communicatie is ook een belangrijk aspect van de triagewijzer: “We hebben een poster en een folder ontwikkeld, waarin we uitleggen wat de vrouw van een consult kan verwachten. En vooral ook hoe lang onderzoeken duren. Zo zijn patiënten beter op de hoogte van de wachttijd.”
Laatst bijgewerkt op: 04 juli 2022