Kenniscentrum › Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Kan ik een specifieke vraag over mijn gezondheid stellen via het formulier of per e-mail?

U kunt geen vraag stellen over uw eigen gezondheid via dit reactieformulier (of via de e-mail) aan een van onze zorgverleners of specialisten. Wij kunnen niet garanderen dat het e-mailverkeer op een veilige wijze plaatsvindt zodat uw persoonlijke gevens beschermd zijn tijdens de verzending.
Bij gezondheidsklachten raden wij u altijd aan om eerst contact op te nemen met uw huisarts, die u zal adviseren en indien nodig een verwijsbrief geven naar een specialist in het ziekenhuis. Specifieke vragen over uw gezondheid kunt u dan tijdens een consult stellen.
Vragen van algemene aard kunt u uiteraard wel op deze manier stellen.

Moet ik mij eerst inschrijven voor mijn afspraak?

Voor uw polikliniekbezoek heeft u een afsprakenkaartje nodig voorzien van een sticker met uw correcte, actuele gegevens. Daarvoor kunt u zich wenden tot de Inschrijfbalie in de hal van het ziekenhuis. 
De Inschrijfbalie bevindt zich op de begane grond, links naast de centrale receptie bij de hoofdingang.
Neemt u uw verzekeringsgegevens en uw identiteitsbewijs mee als u zich meldt bij de inschrijfbalie. Wij registreren uw burgerservicenummer, omdat we dit wettelijk verplicht zijn. Wilt u bij veranderingen van uw gegevens (naam, adres, huisarts, zorgverzekeraar) altijd uw verzekeringspapieren of -pasje meenemen.

Zie ook: Ponskaartje gaat geleidelijk aan verdwijnen


Kan ik een afspraak maken zonder verwijzing?

U kunt altijd een afspraak maken met één van de gynaecologen. U moet hiervoor wel een verwijzing bij uw huisarts of specialist vragen. Als u geen verwijsbrief heeft worden de kosten van uw consult(en) en/of behandeling niet vergoed door uw zorgverzekering en krijgt u zelf de rekening.
Er zijn ook behandelingen waarvoor u aanvullend verzekerd moet zijn, of die niet worden vergoed door uw verzekeraar, ookal heeft u een verwijzing. Informeer daarom altijd bij uw zorgverzekeraar, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Bevallen: wanneer moet ik contact opnemen met het ziekenhuis?

Als u in het Slingeland Ziekenhuis gaat bevallen vanwege een medische indicatie, neemt u contact met de verloskamers op als:
  • de weeën zijn begonnen;
  • er sprake is van vruchtwaterverlies;
  • er sprake is van bloedverlies;
  • u zich ongerust maakt.
U kunt 24 uur per dag bellen met de verloskamers op telefoonnummer (0314) 32 92 90. U wordt dan verbonden met één van onze verpleegkundigen of klinisch verloskundigen. Als wordt afgesproken dat u naar de verloskamers mag komen, meldt u zich op verpleegafdeling B2. Tussen 06.45 en 22.45 uur, kunt u via de hoofdingang van het ziekenhuis naar binnen (als de deur is afgesloten, mag u aanbellen. De portier zal de deur openen). Na 22.45 uur meldt u zich op de Spoedeisende Hulp (SEH).

Als uw zwangerschap door een verloskundigenpraktijk wordt gecontroleerd, neemt u contact met uw verloskundige op. Als u poliklinisch wilt bevallen in het Slingeland Ziekenhuis, zal uw verloskundige vertellen wanneer u naar het ziekenhuis kan gaan. 
 

Zwanger: wanneer moet ik contact opnemen met het ziekenhuis?

Mocht u buiten de geplande controles om klachten hebben dan kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week, telefonisch contact opnemen met de verloskamers via telefoonnummer (0314) 32 92 90. Redenen voor een extra controle kunnen zijn:
U wordt te woord gestaan door de verpleegkundige of verloskundige. Indien nodig vraagt ze u naar de verloskamers te komen voor verder onderzoek, dit is afhankelijk van uw klacht of vraag.
Tussen 06.45 en 22.45 uur kunt u via de hoofdingang naar verpleegafdeling B2 gaan. Mocht de ingang gesloten zijn dan belt u aan. De portier zal de deur voor u openen. Na 22.45 uur wordt u verzocht zich te melden bij de Spoedeisende Hulp.